Halaman

Ahad, 15 Disember 2013

Akan Ku Isi Masa Luangku

          Indah jika masa lapang itu kita manfaatkan... Apa yang cuba kupaparkan adalah pengisian masa lapangku yang terluang supaya disatu ketika kita dapat mengenang dan mengabadikannya sebagai masa lapang yang  indah...Aku tidak pernah membiarkan masa lapangku disambar keadaan seboleh bolehnya akan ku isi walaupun hanya sekadar menyabit sehelai rumput dilaman.
         Meskipun aku hanya memiliki tanah hanya sekangkang kera dibelakang dan sisi kediaman ku...tapi aku manafaatkannya semaksimum mungkin... sekurang kurangnya aku tak perlu lagi untuk menukarkan wang ku dengan benda benda yang aku boleh perolihi sendiri andainya aku dapat menafaatkan sekangkang tanah yang aku ada.... Ya...bercucuk tanam .... Kita Sering DIINGATKAN  Pertanian Itu Satu Perniagaan....TAPI  kita jarang difahamkan sesungguhnya Pertanian tu satu IBADAH.....sebagaimana dalilnya  Hadis riwayat Muslim
“ Tidaklah seseorang muslim menanam tanaman kemudian memakan tanaman itu oleh manusia, binatang dan burung melainkan bagi penanamnya menjadi sedekah hingga hari kiamat.”

Daun kari
serai

Pokok Pandan
Hasil Berbudi Kepada Tanah
Satu Kepuasan
Tak Rugi Berbudi Kepada Tanah


            Sering juga orang mengatakan bila kita bermimpi bunga bunga yang indah berkembang ...itu alamat  kita akan bahagia dan beroleh kedamaian ...mungkin benar atau hanya telahan mimpi semata....tapi pada hakikatnya sememang jiwa kita akan sering merasa tenang dan damai apabila melihat disetiap masa dan sudut kediaman kita bunga bunga yang ditanam hasil dari tangan kita sendiri berkembang mekar...terpegun seketika... Bila disebut BUNGA sering dikaitkan dengan perempua,kerana itulah jiwa wanita. tapi bagi aku tak kiralah lelaki atau perempuan yang penting kepuasan kita... Seronok bila memandang sekitar kawasan rumah yang dihiasi dengan pokok-pokok  bunga yang berwarna warni dan berjenis jenis...ohhh begitu damai rasanya...Itulah Kepuasannya..... Mungkin aku bukanlah orang yang arif dengan bunga bungaan ni tapi setidak tidaknya aku telah merasa erti kepuasan dan damai dari  dari tumbuh tumbuhan warna alam ini....

Satu Kepuasan
Mataku Tertumpu Kesitu

Hasil Percubaanku


Hakikatnya Aku tidak akan membiarkan masa luangku berlalu begitu saja.... 

5 ulasan:

  1. betul tu rajin2lh bertanam-tanaman dunia kelak Allah akan sediakan taman yg indah di syurga utk kita bercucuk tanam...in sya Allah..

    BalasPadam
  2. Kalau biji betik tu dicampak kan ke tanah pun boleh hidup...tak susah manapun kan Kak ?

    BalasPadam
  3. bagusnya...selain utk keluarga, bolehlah sedekah pada jiran2 atau jual..memang tak rugi berbudi pd tanah...

    BalasPadam
  4. Ya akak nohas...rugi rasa nya tanah sekangkang kera yg kita ada kita biarkan si lalang menyubur..kalau boleh wat sayur tak apa juga

    BalasPadam
  5. salam pagi khamis anak kuala...

    BalasPadam