Halaman

Khamis, 9 April 2015

Kecangihan Teknologi Merapatkan Kami


UNTUK TATAPAN ANAK –ANAK BENDANG KERING


Setiap sesuatu yang baru itu pasti ada baik dan buruk ,ada hitam dan putihnya ,kebaikan dan keburukan itu adalah sesuatu yang lumrah dalam kehidupan kita,begitu juga keujudan laman sosial yang sering diperkatakan kini. Ramai diantara kita pernah menggangap bahawa laman sosial yang ujud kini adalah sesuatu yang mungkin akan merosakan fikiran kita kerana di podium itulah tersebar segala galanya Namun begitu bagi sesiapa yang mampu memanafaatkan laman sosial ini sebaik mungkin ianya juga ada lah satu podium yang mampu memberikan beribu kebaikan, segala gala nya terpulang kepada kita sebagai penggunanya. Laman sosial ini juga boleh mencetuskan sesuatu yang membimbangkan dan memecahbelahkan bagi mereka yang menggunakannya sebagai senjata dan medan untuk tujuan itu Tapi pada sesiapa yang boleh memanafaatkannya ianya juga merupakan satu pentas untuk kita merapatkan silatulrohim …mungkin dapat menemukan kita yang telah terpisah jauh,menjalinkan satu ikatan kekeluargaan walaupun dari jauh 

Podium laman sosial yang sering AABK Kunjungi
Tanpa kita sedari teknologi canggih dihari ini juga telah mampu mengeratkan siratulrahim itu walaupun tanpa kita bersua muka,silaturahim itu tetap terjalin utuh,itulah dunia maya yang jika mampu kita kendalikan dan manafaatkannya sebaik mungkin ianya bukan saja berguna dalam pekerjaan harian kita malah ianya mampu mengeratkan silaturohim hanya dihujung jari. Namun begitu situasi masa kini membuatkan kita terpisah jauh dan mungkin menjarakkan ikatan silaturrohim itu tapi dihari ini kejauhan itu bukan lagi alasan kerana dengan ujudnya dunia maya ini kejauhan itu mampu kita rapatkan.,kejauhan dan masa bukan lagi alasan diatas kerenggangan sesuatu ikan samaaada persaudaraan atau persahabatan. Dianggarkan hampir 13 juta rakyat negara kita punyai akaun laman sosial ni tak kiralah samaada facebook,whatsapp atau pun twiter dan sebagainya,perangkaan ini menunjukan satu jumlah yang agak besar, sekali gus ianya menunjukan betapa rakyat negara kita dan kita sendiri juga seiring dengan permodenanan dunia komunikasi masa kini



Cuba kita bayangkan disatu ketika dulu perhubungan yg ada untuk merapatkan hubungan kekeluargaan yang terpisah jauh hanya lah dengan berutus surat dan bagi yang mampu mungkin punyai telefon sebagai penyambung ikatan itu.Tapi kini dunia maya  yang ujud dan  salah satunya pecahannya   laman sosial khususnya Facebook,twiter atau  whatsapp, dipodium ini kita mampu jalin dan merapatkan ikatan kekeluargaan,bersua kembali sahabat handai yang lama terpisah yang seakan telah terputus hubungan,mampu berinteraksi dan mengimbau kenangan silam dan mampu mengetahui keadaan khhusunya dikampong kita walaupun kita berada beratus ratus batu jauhnya, dengan hanya beberapa saat sahaja,dengan ada nya laman sosial ini kita mampu temui segala galanya itu kembali.Tidak dapat untuk kita nafikan laman sosial seperti ini mampu membawa banyak kebaikan kepada kita kita semua ini yang memanafaatkannya untuk tujuan yang positif, terlalu banyak kebaikan yg yg mampu kita perolihi,selain dari itu laman sosial ini juga mampu menyatukan kembali hubungan yang sudah lama terputus diantara keluarga,sahabat,bekas rakan persekolahan bekas rakan sekerja dan sebagainya,ini adalah sebahagian dari kebaikan laman sosial ini jika kita mampu memanafaatkannya sebaik mungkin. Ada diantara kita dah berpuluh puluh tahun meninggalkan kampong halaman dan berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan dan rakan rakan semua , ada diantara kita yg lansung tak pernah bersua muka selepas itu. Begitu juga bagi yang peringkat adik-adik atau abang/kakak  yang mana sebelum dari era ini lansung tidak pernah berinteraksi dan mungkin juga tidak mengenali antara satu sama lain Tapi laman sosial ini telah menjadikan kita semua begitu akrab yang mana seolah olah baru semalam kita bersua muka sedangkan hakikatnya dah berpuluh tahun rupa wajahpun tidak kelihatan, Dilaman sosial ini kita mampu berinteraksi setiap hari merapatkan kembali sesuatu yg seakan renggang,mengetahui susur galaur ikaatan kekeluargaan dari peringkat abng abang dan kakak yg ada sama sama dipodium ini.Kini kita semua bertebaran diseluruh pelusuk negeri di Timur,Utara ,Barat dan Selatan tapi kini kita benar benar merasakan seolah olah kita berbicara dihadapan muka,itulah kelebihan laman sosial dan dunia maya ini jika kita mampu menafaatkannya sebaik mungkin. Laman sosial ini telah berjaya menemukan dan merapatkan kembali hubungan kami ANAK – ANAK BENDANG KERING.

Mungkin ketika kita  atau yang yang lebih tua dari kita  meninggalkan kampong disatu ketika dulu,yang diperingkat adik-adik ini masih lagi menggalas beg sekolah dan sebahagian besarnya masih lagi disekolah rendah ,tapi laman sosial ini telah merapatkan kami, kami sering berinteraksi walaupun tak mustahil jika kita  katakan mereka mereka ini hanya pernah mendengar nama kita saja sebelum ini orang sebenarnya tidak mereka kenali ,begitu juga kita yang lebih tua dari mereka mungkin jika berselisih dijalananpun tidak mengetahui siapakah mereka walaupun mereka mereka ini adalah anak-anak kepada pak cik pak cik kita dikampong tapi laman sosial ini telah memperkenalkan kita dengan mereka mereka ini dan begitu juga mereka –mereka ini telah mengenali kita. Dibawah ini saya paparkan  sebahagian gambar adik –adik atau ANAK-ANAK BENDANG KERING  yang saya tinggalkan dulu masih lagi menggalas beg sekolah kini telah punyai keluarga sendiri.  

Noor Sakia dan ahli keluarganya

Agus bersama keluarganya

Itulah Keluarga Amir


Keluarga bahagia Yong 


                                                                                                               

Pasangan Murni dan Anak-anaknya
Mat dan Sapuan bersama ahli keluarga mereka
                                       
Mungkin ada diatara kita dah berpuluh tahun tak pernah bersua muka,walaupun dizaman kanak-kanaknya dulu sering bermain ,bergelumang dengan lumpur bersama ,kita hanya mampu menggingati bahawa DIA itu adalah rakan sepermainan kita tapi sejak masing masing  dengan kemodenan dunia maya ini dan berhijrah mengikut arah rezeki kita tertumpu ,kita mungkin tidak pernah lagi mendengar khabar beritanya Tapi dengan kemodenan duniua maya ini,kemajuan teknologi canggih komunikasi masa kini khususnya laman sosial itu menemukan kita kembali,berbicara seperti dulu,bertukar tukar cerita terkini tentang diri kita,mempamerkan wajah wajah kita yang mungkin telah melewati usia.

Ji Asri ,Usop dan Johan
Si Kembar  Isa dan Musa bersama ahli keluarga mereka
Keluarga Asri,Anum dan Johan


Anum dan Norhalina bersama ahli keluarga mereka
Ahli keluarga Jurit @ Lokman
Ahli ke;luarga Yon Nazihah
Bustamam@ Nuar dan anak anaknya
Cikgu Tam dan Tok Perak bersama pasangan mereka
Mansor dan Nuar bersama isteri masing-masing
Salah satu dari tuntunan hidup Islam tersebut adalah silaturahmi. Bahkan lebih dari itu, silaturahim merupakan salah satu ajaran akhlaq yang paling asasi di dalam Islam. Pada hakikatnya bentuk dari silaturahim tidaklah hanya terbatas pada saling mengunjungi antar sesama kita. Banyak hal yang boleh kita laksanakan masuk dalam kategori pelaksanaan silaturahim. Contohnya seperti yang kita semua praktikkan kini,,,kita jadikan laman sosial ini sebagai jambatan silatulrohim buat kita ANAK –ANAK BENDANG KERING, Moga kita dapat teruskan dan manafaatkannya sebagai podium untuk kita jalinkan keutuhan dan ukwah bukan sebagai medan caci mencaci dan medan yang tak mendatangkan apa apa buat kita semua. Walaupun kita semua kita berada diUtara Selatan Timur dan Barat tapi kita masih terlalu dekat hanya dengan jalinan dihujung jari namun keakraban itu akan tersemat disanubari.

sebahagian dari Rakan-rakan sekampongku



Mereka - mereka semualah rakan -rakan yang terpisah jauh namun kecanggihan teknologi masa kini merapatkan kami


Menurut Rasulullah, Allah SWT akan melapangkan rezeki orang yang suka menyambung tali silaturahim. Allah juga akan memanjangkan umur kepadanya .
Imam Ali as. meriwayatkan dalam sebuah hadis,


“Barangsiapa yang mengambil tanggung jawab atas suatu perkara, aku akan menjamin baginya empat perkara. Barangsiapa bersilaturahim, umurnya akan dipanjangkan, kawan-kawannya akan cinta kepadanya, rezekinya akan dilapangkan, dan ia aman masuk ke dalam surga. (Kanzul ‘Ummal).  


” Rasulullah pernah bersabda,

”Tidak ada satu kebaikanpun yang pahalanya lebih cepat diperoleh daripada silaturahim, dan tidak ada satu dosapun yang adzabnya lebih cepat diperoleh di dunia, disamping akan diperoleh di akhirat, melebihi kezaliman dan memutuskan tali silaturahim.”  



Kita gunakanlah kecanggihan teknologi komunikasi dihari ini untuk kita terus merapatkan Silaturohim ,merapatkan ikatan kekeluargaan dan merapatkan kembali hubungan yang sekian lama terputus disebabkan kita terpisah diserata pelusuk..Ayuh AABK kita gunakan lah podium ini dan manafaatkannya sebaik mungkin.

7 ulasan:

  1. ASSALAM...APA KHABAR...SESEKALI UPDATE BLOG BANYAK ILHAM YG MENCURAH-CURAH UTK DITULIS YA DIK ANAK KUALA...SEMOGA PERTEMUAN DGN RAKAN2 LAMA SEPERMAINAN SEKAMPUNG HALAMAN... TERJALEN UTUH IKATAN UKHWAHNYA BERKEKALAN..

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam Kak Paridah....dah 3 bulan tak up date blognya tu...
    Alhamdulillah dunia maya ni dapat merapatkan kembali ikatan yg telah terlalu lama renggang.....Alhamdulillahh...Terima kasih kak

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum tok...tahniah syabas dan ribuan terima kasih diatas kesudian tok mengapungkan keluarga saya didalam blog tok ni...hihihi

    BalasPadam
  5. Waalaikumussalam Amir Hamzah..... sekadar untuk merapatkan sesuatu yang kian renggang antara kita semua...... Yang mana keluarga mike ye....

    BalasPadam
  6. tahniah rapat hubungan kita.ate ijak ke lik kg.5.7.15 ada morey aabk di masjid bk n rays kedua ptg ada perjumpasn raya..kata mansur..

    BalasPadam
  7. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam