Halaman

Ahad, 27 April 2014

Keadaankah Yang Menghukum ?

Kadang – kadang terlalu sukar untuk kita menerima tapi kita terpaksa terima....Kini aku telah betul betul mengenali erti sebenar mangsa keadaan. Setiap kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan terasa begitu mudah untuk kita terima apa jua bentuk hukuman andainya diberikan kepada kita tambahan pula hukuman diatas kekhilafan yang kita lakukan....kita cuba sedaya upaya untuk menebusnya kembali dan mungkin bertekad untuk tidak mengulagi,itu sekiranya kesalahan itu ujud dri sikap dan tingkah kita.Tapi bagaimana agaknya jika kita dihukum diatas kesalahan yang lansung tidak pernah kita lakukan ? Bagaimana bahu kita untuk memikul beban dan terpaksa mengalas beban dibahu kita atas perbuatan orang lain sedangkan apa yang terjadi lansung tidak ada kaitan nya dengan kita tapi kita dikaitkan... Apakah ini jua yang dikatakan mangsa keadaan ? Bila difikirkan lebih baik rasanya kalau kita berbuat salah dan tak perlu untuk menjadi seorang insan yang terlalu baik di muka bumi ini..kadang-kadang terlalu sukar dan terlalu pelik untuk kita fikirkan akan segala gala yang terjadi dan segala tindakan insan  yang dinamakan manusia.

Bagaimana agaknya perasaan sesaorang apabila ditekan dengan sesuatu keadaan yang mana sebenarnya kita tidak bersalah dan mungkin juga tidak tahu menahu tapi hukuman tetap di hadiahkan jua kepada kita ,dalam keadaan sedar bahawa kita terpaksa menerima semua itu dengan hati yang amat pedih dan seolah olah dihempap sesuatu yang berat ,namun kita lansung tidak diberikan ruang untuk menjelaskan sesuatu ,itupun seandainya kita tahu dan sedar apa sebenar keadaannya hingga tercetus situasi begitu...andainya kita tidak sedar dan tidak tahu, disaat itu kita akan mula terasa terhimpit dan akan ujud perasaan yang dinamakan “kebencian”  dan tak mustahil juga perasaan itu akan bercambah menjadi dendam.


Meskipun  ini jua terjadi diatas sikap “salah faham “atau salah tafsir dan mungkin jua terburu - buru dalam menghakimi sesaorang ,Tapi dengan sikap ego dan tidak mahu mengakui kesilapan kebenaran yang mungkin telah terpampang terpaksa dikapankan demi menjaga status yg dimiliki,jika ini yang terjadi alangkah malangnya si magsa keadaan.

Dalam kita berada disituasi yang tidak menentu untuk kita fikirkan,lahir insan – insan yang bersimpati yang mengucapkan kata “ sabar ” dan melahirkan ungkapan “ Sabar itu indah “ Tapi dalam keadaan diri kita dilambong dan dikuasai gelombang yang tidak ketentuan kadang – kadang kita sendiri terungkap dan terlafaz kata kata “ setakat untuk mengungkapkan kata sabar memang mudah “ oh tuhan...mengapa kita tidak pernah menghargai simpati orang.Sebenarnya sabarlah kunci untuk kita menenagkan kembali jiwa dan perasaan kita yang diamok gelombang kemarahan,sebenarnya mungkin betul walau apa jua yang datang dalam hidup kita termnasuk sesuatu yang tak mampu dan tak dapat untuk kita terima kembalilah kepada Tuhan,dia yang mencipta dan mencampakkan segala rasa kedalam jiwa kita, kadang-kadang ini jua mungkin ujiannya terhadap diri kita .Mungkin benar seperti  yang selalu orang perkatakan sesiapa diantara kita berusha menjadi orang-orang yang sabar ,maka Allah akan jadi kannya orang yang sabar.

           Untuk yang punyai kuasa ,jangan sekali kali gunakan VETO yg mungkin bukan hak kita , Selidik dan teliti lah segala berita ,perkhabaran yang kita terima atau yang disampaikan.Dalam ajaran Islam sendiri ada mengatakan

            Setiap kali ada perkhabaran, cerita atau apa saja yang sampai ke telinga dan mata, selidiklah terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk mempercayai atau tidak sesuatu perkara itu apatah lagi untuk menghukum. Dalam ajaran Islam itu sendiri ada mengatakan , setiap berita yang kita terima itu perlu diketahui kedudukannya sebagaimana kaedah fiqh menyatakan: "Sesuatu berita atau kejadian yang diterima itu mengandungi kebarangkalian antara benar dan salah.." DAN jangan sekali kali lupa bahawa betapa mustajabnya doa-doa orang yang terinaya.        



2 ulasan:

  1. Bukan snang hendak mngadili r menjatuhkan hukuman sbb segenap aspek n sisi perlu diteliti kadangkala pandangan pun boleh menipu....wah cantik wajah baru blog....happy blogging dgn bersemangat...

    BalasPadam
  2. Sebab itu kita kena teliti dan perhalusi tiap apa yang kita dengar.... takut kita akan menjadi orang yang berhakim dihati.... terima kasih Kak

    BalasPadam