Halaman

Khamis, 24 April 2014

Apakah Hidup Ini Tidak Adil

Kadang - kadang Hidup memang sulit dan sukar untuk di tafsir dan dimengertikan . Semuanya penuh dengan misteri dan sandiwara serta  lakunan . Terkadang orang yang pernah kita anggap baik tanpa diduga menghianati kita begitu saja dengan cara yang sadis dan tidak melambangkan sikap kemanusiaan . Cubaan demi cubaan terkadang datang bertandang tanpa diduga dan tidak pernah akal kita yang kecil ini kita bayangkan sebelumnya. Mengapa kita harus longlai menghadapi cobaan? Sedangkan  cobaan itu adalah sebahagian  dari hidup kita dan ada kebaikan-kebaikan yang datang  dari tiap cubaan tersebut yang akan kita peroleh nantinya ketika cobaan tersebut telah mampu kita kuasai. Kita tidak boleh untuk menghindari cubaan selama hidup ini masih berlasung. Maka daripada kita menghindari cubaan,alangkah lebih baiknya kita membina diri sendiri untuk menjadi pribadi yang kuat dalam menghadapi cobaan yang datang bertandang dalam  kehidupan kita ini. Menggangap tiap  cubaan yang datang menjenggah diri kita dengan berfikiran positif sebenarnya sudah cukup untuk  membatu diri kita sendiri, sebab sikap –sikap positif dari diri kita sendiri  akan melahirkan semangat tak mudah menyerah, berusha mencari jalan keluar , dan yang jelas, jika sikap positif itu berdasarkan landas landas agama ,Al Quran dan hadits, diiringi dengan niat yang ikhlas, maka kita PASTI Allah akan anugerahkan balasan dan ganjaran yang kita harap-harapkan.


Seringkali kita merasakan  bahawa hidup ini tidak adil, ketidakadilan ini bermula disaat kenyataan yg kita hadapi tidak sesuai dan tidak selari dengan keinginan ,harapan yg kita cita -citakan. Semua benda yang kita lakukan sering salah dan salah ! Kehidupan kita ni juga sering mengalir seperti sungai diantara dua tebing. Alirannya mengalir begitu deras melewati bebatuan  dan air terjun yang ganas. Lalu sang sungai perlahan- lahan melebar dan meluas,menghakis  hingga tebing dan tepiannya  semakin luas dan menjauh serta air yang mengalir kian lebih tenang dan damai sehingga  akhirnya menuju ke muara ke lautan yang luas. Keinginan lahir dari cita-cita atau boleh  juga merupakan rencana kehidupan kita umpama matlamat dan misi  hidup, dan kenyataan merupakan sesuatu yg kita alami, atau yang sedang kita alami dan ianya harus kita hadapi, tidak boleh untuk  dihindarkan dan diabaikan begitu saja. Kenyataan hidup yg pahit yang sering kali kita alami, terasa begitu nyata seperti bungkah ais  yang menebal dilautan, mahu tak mahu nakhoda dan kapal terpaksa jua laluinya demi untuk membawa kapal ke destinasi tujuannya walaupun kekadang terasa sia sia ....
Kekecewaan bertompok-tompok, laksana  awan kelam seolah berkepul  tatkala akan hujan lebat membawa banjir dan lumpur. Sebelum kita menghadapinya pun kekadang kita telah merasa begitu takut sekali , kerana imiginasi kita  tentang kekelaman yg kita akan hadapi sudah mula tertanam dan berakar di fikiran , mungkinkah hari esok berat untuk dilalui ,entah  kepahitan apa lagi yg akan menjemput jiwa, bahwa sesuatu yg terasa tidak baik atau kita membencinya, boleh jadi itu adalah hal yg terbaik untuk kita dan sebaliknya bila kita merasa sesuatu itu baik untuk kita boleh jadiianya amat buruk untuk kita, karena hanya Allah SWT yg Maha Mengetahui. Akan segala gala nya mahupun yang baik atau pun yang buruk.

Untuk sebahagin dari kita  memang hal sebegini terasa amat membosankan dan begitu malas untuk difikirkan , tapi setelah menjalaninya..... inilah kenyataannya. Kita sebenarnya tidak pernah mengetahui sesuatu itu baik atau buruk disaat kita belum melalui dan menempuhnya  dan setelah kita melaluinya dan menghadapi nya barulah kita benar benar tahu apakah nikmat dan rahmat sebenarnya yang terkandung dari apa yg kita lalui itu....apakah memang benar kehidupan ini tidak adil ...atau kita yang tidak adil dengan kehidupan kita.

Percaya atau tidak, bahwa di kehidupan kita ini  ada mukjizat, sesuatu yg dikira atau difikirkan  tidak masuk akal namun ianya tetap terjadi terjadi. Terkadang hal ini terjadi di saat kita merasa sudah terlalu lelah bergelut  dengan kehidupan, namun kita masih memiliki secercah harapan kepada Allah SWT, disaat kita merasa tidak ada lagi orang yg perduli terhadap kegetiran hidup yg kita alami, namun kita masih bisa bersabar untuk mendapatkan bantuan Allah, La-Haula Walla Quwata Illa Billahil Alliyil Adzim, tiada pertolongan dan daya upaya yg datang selain dari Allah. Kita jangan takut akan suatu masalah tapi kita harus takut jika kita tidak mendapatkan pertolongan dari Allah SWT dalam mengahadapi sesuatu permasalahan dalam mengharunggi kehidupan kita ini..

Dikala masalah yang datang bertandang dirasa telah menggunung, dan terlihat seolah sudah tidak mungkin ada jalan keluarnya. Mulailah  berbaik sangka kepada Allah SWT bahwa semua ini diciptakannya berpasang-pasangan. Ulu sungai memiliki muaranya, embun pagi terasa indah bila dipasangkan dengan pagi hari begitu juga dengan kesedihan dipasangkan dengan kebahagiaan, ini sudah merupakan janji Allah SWT......... Andainya kita dah terlalu jauh dengan nya dekatinya nya kembali..... Hidup ini bukannya tidak adil...kita sebenarnya yang tak adil dengan hidup kita. Begitu juga dengan masalah, memang Allah pasangkan dengan doa, kerana bila kita perhalusinya  lebih jauh dan mendalam ...doa itu erat kaitannya dengan sabar dan sholat. Di dalam kesabarannya dalam menghadapi cobaan dan ujian, seseorang selalu memanjatkan doa nya kepada Allah SWT. Bentuk doa yg paling hakiki ialah sholat, yg di dalamnya terdapat ribuan bentuk zikir atau mengingat Allah SWT,untuk meminta dari Allah SWT untuk merayu kepada Allah SWT.Kekadang ada antara kita menggangap remeh soal doa dan kekuatan doa ini,apakah kita tidak tahu atau sengaja tak mahu tahu bahawa doa ini juga merupakan komunikasi secara lansung yang mendekatkan jarak antara hamba dengan penciptanya ,doa jua merupakan ucapan pemintaan kita pada yg maha kuasa
.Kekadang kita ni sebagai Manusia seringkali merasa begitu sebok  atau mungkin juga kita disebokkan dengan memikirkan akan logiknya , bahwa doa itu hanya pelengkap dari usaha kita, doa merupakan hal yg tidak masuk di akal bila dilihat dari kemampuannya menyelesaikan masalah.Jika ini ini yang kita fikirkan di logic akal kita....kita sebenarnya yang tak adil dengan diri kita...dengan mengenepikan yang sepatutnya. CUBA kita hayati doa- doa itu,bukan kah begitu kemas dan kuatnya ia bila kita lampirkan dengan kepercayaan yang mendalam terhadap kekuatan dari satu DOA          .Allah SWT begitu suka hamba-hambanya yg sering berdoa disetiap saat ,sering meminta kepada nya ...kan ini beerti kita tak pernah jauh darinya dan bibir-bibir kita sering mengungkap kalimahnya. .




Setelah tangisan terasa sudah bernoktah air mata telah mongering,saat terasa keinginan mengakhiri kehidupan kian menjauh...ingatlah bahawa sehelai daun yang jatuh berguguran kebumi itu jua adalah dengan keizinan Allah apatah lagi kita sebagai manusia yang dijadikan khalifah di muka bumi ini ,pasti telah diatur dan direncanakan episod kehidupan kita ,Kita sering mengeluh mencemuh bila kesedihan mendera kehidupan kita NAMUN apakah kita pernah meminta dipelok didakap oleh Allah SWT dalam rintihan doa doa kita,dipeluk dengan lindungan dan pertolongannya untuk menghindari


Setelah tangisan terasa sudah mengering, saat terasa keinginan untuk mengakhiri hidup sudah mengkungkung, ingatlah bahwa daun yg jatuh saja itu atas ijin Allah SWT, apalagi insan manusia yg dijadikanNya khalifah di muka bumi ini, pasti telah diatur skenario hidupnya. Wajar memang bila kesedihan mendera kita yg amat sangat, namun apakah kita pernah meminta untuk”dipeluk”oleh Allah SWT dalam rintihan doa-doa kita, dipeluk oleh lindungan dan pertolonganNya untuk menghindari keputus asaan yg sering menghampiri kita?

Terkadang kita merasa “pelukan” dan “ dakapan “ yg berarti dan dapat  dirasakan hanya datang dari manusia, sedangkan ”pelukan”yg terasa memeluk kita dari perbuatan keputus asaan, yg begitu tulus dan tidak minta untuk “dipeluk” kembali hanya pelukan dari Allah SWT, dan yg harus kita lakukan untuk mendapatkan pelukan yg tulus dan begitu menghangatkan jiwa, hanyalah memintanya lewat doa-doa dan tangisan rintihan kita memohon pelukanNya, hanya itu...

Sehingga semoga sekelumit  pemikiran dan pengalaman di atas boleh membenihkan  perasaan bahwa kepedihan ,keperitan dan kesengsaraan hidup dialami semua orang, sebenarnya  kita tidak sendirian, kenyataan yang bertandang  tidak sesuai dengan keinginan yang kita dambakan adalah pekara  yg wajar kita alami, kebersamaan dan berbagi rasa semoga bisa menjadi jalan keluar  untuk menghadapi kesedihan, bukan berlarut berpanjangan dengannya.


Allah selalu bersama kita, Allah sering menyanyangi kita ,Allah sering menggingati kita ,pohonlah segala darinya kerana Allah amat suka insan-insan yang sering menggingatainya ,yang sering meminta dengan berdoa kepadannya  tak kira disituasi mana kita berada . Jangan sekali kali kita menggangap Hidup ini tidak adil...kerana kadang – kadang kita sendiri yang tidak adil dengan kehidupan ini.

.....Adakah Hidup Ini Tidak Adil...ATAU Kita Yang Tidak Adil Dengan Kehidupan Ini...

          

3 ulasan:

  1. Selalu kita yg rasakan begitu sebenarnya tidakpun...perencanaan Allah itu sebaik-baiknya...namun harus berhati-hati melakukan sesuatu kerna diri kita xsama dgn org lain, kalau diri kita sederhana, tulus, ikhlas orang lain belum tentu...ps rajin blogwalking untuk ramaikan kawan n mengenali blogger2. kawan2 yg rajin beri komen dlm blog kak boleh diterjah blog mrk...cuba ya.

    BalasPadam
  2. Namun kak...kadang-kadang kita terpaksa berperang dengan jiwa kita...andainya kita faham perencanaan dan ketentuan tuhan mungkin kita akan menjadi manusia yang tahu mengenal erti syukur,redho dan sabar dan yg penting kita kita mesti kena INGAT bahawa kita ada TUHAN

    BalasPadam
  3. tak semua perkara buruk pd pandangan mata org lain itu buruk.... hanya org yang melaluinya sahaja yang tahu baik sesuatu kejadian itu.... biarlah manusia lain menghakiminya sbg sesuatu yg hina dan buruk perangai...namun disebaliknya banyak perkara baik yang terjadi.... hubungan silaturrohim yang terputus kini bertaut kembali.... tiada lagi dendam di hati...tiada lagi api permusuhan.... kembali hidup dengan tenang dan damai kerana disebalik sandiwara itulah...masing2 mengenali hati budi dan mendapati semua nya bukan seperti yang di fikirkan sebelum itu.... semuanya bertukar persepsi dari -ve kepada +ve.... walaupun hubungan sebagai sahabat tidak seperti dulu2 tetapi huluran kemaafan dr hati yang ikhlas itu lah yang amat2 beerti!!!! tiada lagi istilah seteru diantara 3 manusia ini....Syukur ya Allah di atas nikmat iman yang Kau kurniakan kpd kami, hamba2Mu yang lemah, hina dan berdosa ini...........

    BalasPadam