Halaman

Rabu, 29 April 2015

Kita Pernah Berada Disini

“CINTA SEJATI PADA ILAHI, SAHABAT SEJATI SAMPAI KE MATI”
capailah kedua-duanya, kerana itu adalah salah satu 
nikmat yang terindah dan akan membawa kepada kabahagiaan

Yang kita banggakan
Kita semua pernah berada disini, disini jualah tempat kita mencurah bakti untuk negara dan mencari rezeki untuk keluarga. Batalion ke 7 PPH  itulah nama yang begitu sinonim yang terpahat  didalam minda dan sanubari kita, nama yang tak pernah hilang dan tak pernah luput dari ingatan kita semua, dari Tampin hinggalah ke Jalan Pekeliling kita telah melakarkan berbagai cerita dan nostalgia silam yang telah terpahat dan tersimpan dalam lipatan sejarah hidup kita, samaada sejarah yang mampu buat kita tersenyum maupun sejarah yang boleh membuatkan kita termenong panjang. 
Suatu ketika dulu disinilah destinasi kita

Ayuh kita merenung sejenak dan selongkar kembali sebahagian dari kenangan  yang telah kita simpan dalam lipatan sejarah silam hidup kita,mungkin kita tak mampu lagi untuk menggungkapkan kata - kata namun gambar- gambar yang terpapar mungkin mampu menceritakan dan mengamit nostalgia silam itu,biarlah gambar-gambar itu menceritakan segalanya dan membuktikan bahawa kita semua pernah ujud disitu dan pernah melakari cerita cerita indah dan mewarnai keindahan diera itu.
Kenangan Silam
Itulah KAMI
Tinggal Kenangan

















Kecanggih teknologi komunikasi masa kini  mampu mengeratkan siratulrahim,  walaupun ada tikanya tanpa kita bersua muka ,silaturahim itu tetap terjalin utuh,itulah dunia maya yang jika mampu kita kendalikan dan manafaatkannya sebaik mungkin  ianya mampu mengeratkan silaturohim hanya dengan dihujung jari. Meskipun  situasi masa kini , kekangan kerja membuatkan kita terpisah jauh dan mungkin menjarakkan ikatan silaturrohim itu tapi dihari ini kejauhan itu bukan lagi alasan kerana dengan ujudnya dunia maya ini kejauhan itu mampu kita rapatkan ,kekangan kerja dan masa bukan lagi alasan diatas kerenggangan ikatan persahabatan antara kita semua yang  begitu akrab disatu ketika dulu. Dunia Maya khususnya laman sosial ianya mampu kita jadikan podium dan jambatan untuk kita mengeratkan silaturrohim jika kita mampu kendali dan manafaatkannya sebaik mungkin.
                         
Terima kasih kepada Admin whatsapp group Ex C Coy 7 PPH Abang Abd. Rahim ( Pak Yem ) yang telah berusha menjejak kawan-kawan lama kita  dari kalangan pegawai dan anggota  samaada yang masih berkhidmat atau yang telah bersara. Kini bagi kita annggota –anggota Ex C Coy Bn 7 PPH seakan akan baru semalam berpisah,kita mampu berinteraksi seperti dulu dengan kecangihan teknologi terkini  walaupun antara kita semua terpisah beratus batu jauhnya di  Utara,Selatan, Timur dan Barat

Terima kasih tak terhingga juga kepada semua AJK - AJK yang telah bertungkus lumus untuk menjayakan  reunion ini yang tanpa mengenal penat dan lelah telah berjaya  merialisasikan impian kita semua,  menemukan kita dan menghimpunkan kita semua yang telah terpisah begitu lama oleh keadaan dan masa  .Terima kasih sekali lagi YDH Dato’ Wan Abd. Bari,  Tuan Hj. Mokhtar,  En. Zawawi, Tuan Hj. Sudar ,Tuan Amran,Tuan Sanusi,Tuan Zainal ,Tuan Haji Hasan,E.Mazli, En Bukhari, En Azman,En Borhan, En Razali, En Zakaria, EN Omar,En. Zahari Sulaiman, En Ansoruddin,Tn Hj. Rais dan Tuan Hj. Ishak kerana  kerja keras kalianlah kita berjaya merialisasikan impian kita untuk bertemu bersama sama keluarga mengeratkan Silaturrahim walaupun kita semua begitu sibuk dengan kekangan kerja.
AJK-AJK yang bekerja keras untuk merialisasikan pertemun itu
         Mereka juga AJK yang bekerja keras untuk merialisasikan pertemun itu


















Tanggal 10 hb hingga 12 April 2015 TERATAK MALAYA,Janda Baik telah  menjadi saksi pertemuan kita  dan merialisasikan impian kita , disinilah kita –kita semua  warga-warga Ex C Coy 7 PPH berkampong dalam tempoh itu, disinilah jugalah  kita kembali bertemu, bercerita dan mengamit kembali nostalgia – nostalgia silam yang telah kita tinggalkan jauh dibelakang namun ianya tak pernah lekang dari ingatan kita,kita menyingkap kembali cerita suka duka yang telah tersimpan dalam lipatan sejarah hidup kita semua.  Alhamdulillah Tuhan telah perkenankan serta makbulkan doa dan  impian kita semua untuk bertemu kembali dan mengeratkan kemabali silaturahim setelah sekian lama kita terpisah dek masa dan keadaan.Walaupun ini bukanlah satu titik permulaan pertemuan kita semua tapi pertemuan kali ini lebih bermakna kerna kita telah berjaya menghimpunkan sebahagian dari peg/anggota Ex C Coy 7 PPH serta keluarga dalam keadaan yang amat harmoni sekali setelah berpuluh puluh tahun kita tidak berbicara apatah lagi bersua muka.


Teratak Malaya Destinasi Pertemuan


Walaupun kian dimamah usia namun ikatan persahabatan tak pernah luntur
Sahabat lama

                                          Kami dah sampai ni

Jika kita semua punyai sejarah silam ketika sama –sama berada di Tampin dan Pekeliling, kita jangan lupa isteri-isteri dan anak-anak kita juga punyai sejarah silam dan cerita cerita indah bagi yg berkesempatan bersama kita disana kerana mereka –mereka ini juga sebahagian dari sejarah hidup kita. Mungkin mereka juga pernah menjadi tetangga atau sahabat disatu ketika dulu tapi seperti kita juga hubungan dan ikatan tu hampir terputus dek keadaan dan masa. Dalam pertemuan kita semua di TERATAK MALAYA  mereka juga memainkan  peranan dalam menjayakan dan memeriahkan pertemuan itu tidak dinafikan sumbangan mereka dalam menjayakan pertemuan itu.
Mereka sebahagian dari kita
Satu ketika dulu pernah bersama
Dihari pertama bertemu kembali






















Mereka juga mnenceriakan

Dalam pertemuan sesingkat itu kita semua masih lagi mampu mempelbagaikan aktiviti-aktiviti ,dari aktivitti mengimbau kenangan silam,beramah mesra  sehinggalah ke aktiviti agama, Sepanjang tiga hari di TERATAK MALAYA kita seolah olah tak pernah terpisah sebelum ini,kita masih lagi mampu bergelak ketawa dan bergurau senda seperti dulu,itulah persahabatan Sahabat itu terlalu istimewa, perhubungan sejati kerana Ilahi tidak akan terpisah, biarpun berjauhan akan bersambung melalui untaian doa yang tidak suda-sudah, Seperti yang sering kita dengar,setetes embun akan menyejukan hati,menggingat akan tiap kenangan yang pernah dilalui bersama meskipun ianya telah disimpan dalam lipatan sejarah,mungkin tidak ada lagi kesempatan untuk mengulangi kenangan itu tapi kita masih mampu mengimbaunya bersama,masih mampu mempertahankan ikatan persahabatan itu seutuh mungkin,masih mampu jalinkan silaturahim walaupun kita dipisahkan oleh jarak dan masa dicemburui oleh keadaan dan masa.


Keriangan diwajah mereka


Kemabli bersua
Sahabat sahabat lama




Bakat bakat lama mereka masih terserlah


Kuliah Subuh di TERATAK MALAYA

TAHNIAH untuk mereka

Tanggal 12 April TERATAK MALAYA  menyaksikan pertemuan  kami ini berakhir dan menemui  penghujungnya,Tapi bukan penghujung untuk satu ikatan persahabatan dan silaturahim. Kini tibalah saat untuk kami kembali berpisah dan kembali ke destinasi masing – masing,tapi tak mengapa kerana  Disetiap pertemuan pasti akan ada perpisahan , lumrah masa akan terus bergerak tanpa henti sebagaimana bergeraknya usia kita dari hari kesehari , Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, dan setiap perpisahan itu pasti menjanjikan pertemuan yang sangat mengembirakan dan membahagiakan. Ukhwah yang terbina sekian lama sentiasa akan terpahat dihati kita semua,jangan kita jadikan jarak dan masa sebagai alasan pemutus hubungan yang sekian lama terjalin, biarkan apa yang ada masa kini  kita jadikan jambatan untuk terus menghubungkan ikatan itu. Bertemu usah jemu,Berpisah jangan gelisah kerana itu telah menjadi gandingan kehidupan .Dalam sebuah pertemuan sudah pasti ada perpisahan,kita jadikan perpisahan yang indah ini dan realisasikan nya dengan gengaman tangan dan berjanji  “ Kita akan selamanya         berkawan “ , walaupun jarak menjauh,waktu memisah namun diri kita akan tetap mengenang dalam sanubari masing-masing. Biarlah kita semua berkawan seperti bintang dilangit “Tidak selalu kelihatan namun tetap ada dihati “ dan seperti tangan dan mata juga “ Saat tangan terluka mata menangis dan dikala mata menangis tangan akan menyapu air mata itu “ begitulah hendaknya keakraban kita.

                       



Saat saat meninggalkan TERATAK MALAYA

Walaupun kita tak mampu untuk mengumpulkan kesemua diantara kita yang pernah bersama disatu ketika dulu,namun begitu Alhamdulillah  pertemun kali ini amat bermakna butat kita semua,jangan kita jadikan ianya yang pertama dan terakhir.,Bagi mereka yang tak berkesempatan untuk turut serta kali ini diatas kesuntukan masa dan kekangan kerja, In Syaa Allah mungkin dilain ketika kita akan ketemua jua.

Kepada kawan-kawan yang kurang berupaya diatas faktor keuzuran sama – samalah kita mendoakan agar Allah akan mempermudahkan segalanya dan sembuh seperti sedikala dan sabar dengan segala ujian Allah.

Untuk kawan-kawan kita yang telah terlebih dahulu dari kita menemui Ilahi bari lah sama –sama kita sedekahkan sekalong Al Fatihah buat roh mereka dan sama – sama juga kita doakan moga Allah tempatkan mereka bersama-sama orang orang – orng yang berimah....AlFatihah buat mereka.
Sekalong Al Fatihah buat sahabat -sahabat kita


Daripada Anas bin Malik, katanya, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang ingin dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silaturahim (hubungan kasih sayang).” (Riwayat Bukhari)
Jalinan silaturahim penting bagi ummah hidup lebih cemerlang dan berjaya dalam segala perkara. Ukhuwah yang dipupuk atas rasa kasih sayang kerana Allah pasti akan memberikan kekuatan kepada jiwa insan.




2 ulasan:

  1. ASSALAM...REUNION RAKAN2 LAMA SANGATLAH MENGGEMBIRAKAN...TENTU TIDAK PUAS BERCERITA MENGIMBAU KENANGAN LALU TIKA BERSAMA...

    BalasPadam
  2. Waaalaikumussalam Kak..... berpuluh tahun terpisah oleh jark masa dan kekangan kerja ...Alhmdulillah kami masih ceria seperti dulu.....walaupun ramai diantaranya telahpun meninggalkan perkhidmatan

    BalasPadam