Halaman

Rabu, 30 April 2014

Mereka Juga Berhak Disayangi

      Islam merupakan agama yang indah,agama yang penuh dengan kasih sayang,toleransi dan ehsan kepada semua makhluk yang hidup dimuka bumi ini. “ Haiwan” juga merupakan salah  satu makhluk Allah yang menumpang bersama kita manusia ini dimuka bumi yang Allah jadikan ini...Muka bumi bukan untuk kita ia itu manusia semata ,makhluk lain juga berhak menghuninya.Ayuh kita renungkan sejenak akan tanggungjawab kita sebagai manusia,sebagai seorang yang beragama Islam,sebagai khalifah dan pemimpin dimuka bumi ini.... Adakah tanggungjawab kita hanya tertumpu kepada manusia semata-mata.
      Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi ada menyebut “ Kasihanilah yang ada dibumi ini ,nescaya kalian dikasihi oleh yang ada dilangit” Dan Nabi junjungan kita ada bersabda yang bermaksud : “ Sesiapa tidak menyanyangi ,ia tidak akan disayangi “ ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim )
            Apa yang ingin diketengahkan disini Cuma untuk memaparkan berkenaan kucing. Secara peribadiinya saya merupakan seorang peminat kucing tak kiralah sama ada ianya “ kucing kampong ” atau kucing yang dikacuk dari species luar,kesemua kucing yang saya pelihara merupakan kucing kampong yang kebanyakan nya saya punggut dijalanan. Seperti apa yang saya pernah dengar dan mungkin juga tahu kucing merupakan sejenis binatang yang mempunyai keistimewaannya yang tersendiri dan ini telah disahkan oleh pengkaji pengkajinya . Salah satu keistimewaan kucing ni ia mempunyai kebolehan menenangkan manusia ianya terjadi apabila sesaorang menggangkat kucing ,tekanan darahnya akan turun dan denyut jantungnya akan stabil...  Hakikat individu yang membela kucing kebiasaannya bersifat PENYABAR,PENYAYANG dan tidak mudah tertekan dan KUCING itu secara tidak lansung dapat mengalihkan perhatian sesaorang daripada sering memikirkan masalah,tekanan hidup dan sebagainya.Selain itu manafaat dapat dirasai oleh pemilik pemilik kucing yng mana ia nya telah banyak dicatatkan oleh pengkaji pengkajinya sejak dari dulu lagi.
                      Pernah terbaca satu artikal berkaitan kucing ni menyatakan kajian yang dibuat selama 20 tahun di Pusat Penyelidikan Stroke Minnesota ,Amerika Syarikat ,keatas lebih 4,000 orang yg berumur 30 sehingga 75 tahun,dalam kajian tu menyatakan individu yang tidak pernah membela kucing mempunyai kebarangkalian 40 peratus meninggal dunia akibat serangan jantungdan risiko 30 peratus lebih tinggi meninggaldunia akibat penyakit jantung lain.bagaimnpun manafaat ini tidak terdapat kepada yang memelihara binatang binatang lain contohnya anjing. mungkin betul agaknya . Banyak lagi keistimewaan kucing ni terutama untuk dirinya sendiri. Namun begitu kepada sesiapa atau ahli keluarga kita yang sememang alah ( alergic ) terhadap haiwan ,tidak digalakan untuk membela haiwan peliharaan terutama kucing kerana ia berkemungkinan boleh memburukan lagi keadaan .
        Inilah sebahagian dari kucing – kucing peliharaan saya yang mana keujudan mereka sedikit sebanyak mampu menceriakan kehidupan saya meskipun merek tidak membantu dalam pencarian nafkah hidup tapi mereka mampu menceriakan kehidupan
                                                         


Ketika dilahirkan keempat empat kakinya CACAT kini dia telah normal dan menjadi seekor kucing yang periang

Kedua - duanya punyai minat yang sama suka menonton TV






Mereka dipunggut dijalanan sejak kecil
kini kehidupan mereka terbela dan terjaga













Aksi mereka kadang- kadang amat menghiburkan
mereka jua penceria keadaan






Dalam satu hadis Baginda Rasullah yang diriwayatkan oleh   Bukhari Baginda bersabda :  “ Seorang perempuan dimasukan kedalam neraka disebabkan seekor kucing yang dikurung hingga mati ,perempun itu akan masuk neraka kerana kucing itu tidak diberi makan ,tidak diberi minum dan tidak dibiarkan memakan binatang-binatang tanah “




Meskipun mereka hanya "Seekor Haiwan " yang hanya menumpang di bumi Allah ini mereka juga berhak untuk dilindungi dan di sayangi .


2 ulasan:

  1. Kalau kita menyayangi kita juga akan disayangi...walau berkasih sayang sesama makhluk kejadian Allah...comel2 semuanya kucing peliharaan ANAK KUALA...

    BalasPadam
  2. Ya kak....kalau kita jngin disayang kita mestilah terlebih dahulu menyanyangi....terima kasih Kak

    BalasPadam