Halaman

Selasa, 8 April 2014

Seperti Lalang Kah Kita

      


     Kadang -kadang kita menjadi begitu pelik dengan diri kita sendiri bagaimana kita terlalu mudah dipengaruhi oleh orang lain…. Adakah kerana sikap kita ?

          Kebiasaan nya orang yg mempengaruhi kita langsung tidak ada kaitan dengan kita ,malah mungkin juga ianya  barangkali tidak pernah mengenal kita apatah lagi berhubung dan berjumpa ,Siapa sebenar dirinya pun mungkin kita tak tahu secara mendalam NAMUN  tanpa kita sedari dia telah menjdi sebahagian dari diri dan kehidupan kita….. mungkinkah ini jua yg dikatakan PENGARUH…pengaruh dari kata kata dan pengaruh dari perwatakan.

          Siapa yang mampu mempengaruhi diri kita ….. sudah semestinya manusia ya..dan tak mustahil juga ianya adalah sebuah adat dan budaya dan mungkin juga kebaikan atau kejahatan dan tak mustahil juga ianya seperti sesumpah yang sering bertukar wajah mengikut keadaan…. Apapun mengapa kita dipengaruh dan terpengaruh…apakah ini juga disebabkan sikap kita ?

Kekadang kita ni tak ubah seperti lalang yang ditiup angin ,meliut lentok kekiri dan kekanan mengikut haluan tiupan angin tu…nasib baik juga lah si lalang tu berakar umbi ditanah kalau tidak akan melayang jualah perdunya dibawa angin tu.
                Berakar berumbi jugakah kita manusia ni….. berkemungkinan adatapi dimana ye akr umbi kita sebagai manusia ni…. Rasanya akar umbi kita sebagai manusia ni terletak pada PRINSIP. Prinsip hidup yang kita dukong dan sering kali apa yang kita buat,lakukan dan tindakan sering bersandar pada prinsip yang kita pegang. Ada prinsip yg berpijak diatas nilai keilmuan dan ada juga prinsip yang terbina atas dasar yg terumbang ambing pasti akan mudah terpengaruh ,dipengaruhi dan gagal untuk mempengaruhi orang lain.Sikap mudah dipengaruhi ini juga merupakan makanisma pertahanan diri.Yang sering ditemui pada mereka mereka yang punyai keyakinan dan prinsip hidup yang rendah mungkin juga ada diatara kita yg tergolong dalam sikap sebegitu.Mungkin dikala itu kita fikirkan diri kita punyai nilai hidup yg rendah sehinggakan org lain yang tak kita ketahui secara dlmnya yg kita anggap berstatus tinggi adalah lebih baik dari kita dan patut kita dengar dan ikuti.Kekadang Pengalaman hidup kita juga membuatkan kita ni menjadi seorang pemilik prinsip hidup yang longgar…pengaman berulang dan mungkin juga didikan kita dimasa kecil dulu turut mempengaruhi..kekadang diwaktu itu kita jarang diberi galakan,sokongandan yang lebih parah lagi kita tak berpeluang untuk membuat keputusan sendiri hingga kan soal memilih pakaianpun terpaksa diatur.Mungkin juga kita sering ditakut takutkan dan dimarah dgn keputusan yg kita ambil jadi hidup kita ini dipenuhi dengan pengaruh org lain dan kita lansung tidak diberi ruang untuk punyai prinsip hidup sendiri,prinsip yang menentukan siapakah diri kita ini.   
                       
Untuk menjadi seorang yang berprinsip mungkin  mudah tetapi yang sukar untuk mempertahankan prinsip itu….Tetapi kena lihat apa prinsip yang cuba kita pertahankan….kalau prinsip yang buruk, itu mudah rasanya.

Cuba kita semak diri kita diatas nilai apa kita ni berpijak…andainya prinsip yg kita pegang itu salah…. beransur ansurlah menukarnya kepada prinsip yg betul dan kuat agar kita tidak goyah dan tidak mudah dipengaruhi. Semakin kita kenal diri kita ,kekuatan diri kita ,apa yang terbaik buat kita kita akan menjadi manusia yang mantap ,berprinsip dan tidak mudah untuk dipengaruhi dan mengikuti jalan jalan kehidupan sendiri dengan penuh yakin tanpa mengikuti perancangan orang lain………..

BUKAN SEPERTI LALANG YANG SERING DIPENGARUHI ANGIN


3 ulasan:

  1. susah juga kalau berpendirian spt lalang n mudah dipengaruhi tekanan sekeliling. apapun perlu berpegang teguh dgn prinsip yg diyakini.

    BalasPadam
  2. sekarang ni di zaman internet, dgn blog, facebook, whatsapps, lagi mudah dipengaruhi dgn maklumat2 yg bertebaran..orang yg berprinsip, berpendirian akan dihormati orang..

    BalasPadam
  3. Kekadang kita ni terpengaruh dengan keadaan.....mungkin sikap jatidiri kita ni kurang agaknya

    BalasPadam