Halaman

Isnin, 24 November 2014

Warna-warna Alam Yang Mampu Mendamaikan

Alam semula jadi ciptaan Ilahi ini tidak terbanding akan keindahannya ,kepelbagaian yang ada didalamnya kekadang amat mengasyikan salah satu penyeri yg terdapat didalamnya adalah bunga bungaan.Bunga-bungaan  juga adalah ciptaan Ilahi yang sungguh cantik,menakjubkan dan berwarna warni,mekar dan  amat memukau pandangan ,menenangkan jiwa dan mendamaikan minda,dari pandangan mata terus menusuk kehati. Bunga – bunga mekar menguntum,bewarna warni,pasti menggamit jiwa setiap mahluk yang akan terpegun dan terpesona dengan kecantikanya dan keindahannya itu,menjadi tarikan mata tiap insan dan juga menjadi pelengkap keindahan alam. Jika disatukan alam dan bunga-bunga  ini ianya bagaikan syurga dunia yang terindah yang mampu memukau mata mata yang memandang ,


“ Dari Mata Turun Kehati “   Lihatlah keindahan alam ciptaan Tuhan ini.... Dari tumbuhan hingga ke haiwan yang dijadikannya nya..pastinya naluri kita sebagai manusia ini amat suka dan terpikat dengan keindahan dan kecantikan... Semakin kita mengenali dan memahami akan alam sekitar ini sudah pasti akan ujud rasa kasih dan sayang akan keindahanya itu kian mendalam...Kita jangan lupa bahawa alam sekitar seperti tumbuhan terutama bunga bunga yang cantik serta haiwan haiwan yang kelihatan manja mampu berperanan menceriakan kehidupan kita ...melalui kecantikan , keindahan akan memberikan kita ketenangan, kedamaian dan mungkin jua memberi inspirasi di mainda dan di hati kita. Bila cinta mula berputik dihati maka menjelmalah pula rasa sayang dan iklas untuk kita memelihara dan menjaganya .

Bunga-bungaan itulah penyeri halaman dikediamanku,terkadang keletihan yang kurasai setelah seharian dipejabat sedikit sebanyak terlerai dan terubat  apabila menatap kemekaran dan warna warni bunga yang seolah olah menyambut dengan riang dan senyum kepulanganku dari pejabat ,terasa segar kembali bila menatap warna warna itu yang begitu menceriakan.

Bila punyai kediaman sendiri dan bila usia menjangkau separuh abad,aku menjadikan hobiku menanam pokok pokok disekeliling kediamanku termasuklah bunga bungaan.Terasa begitu puas bila melihat bunga bunga ini kembang mekar dengan kepelbagaian warna lantas menzahirkan kertenangan hati dan jiwa. Minat ini turut sama dikongsikan bersama isteriku ,kadangkala dalam kesibukan kami menguruskan soal kehidupan kami luangkan sedikit masa untuk hobi ini ,Benarkah ? ada orang mengatakan ada kesan kepada tumbuhan yang kita tanam terutama bunga bila diajak ianya bercakap...cammana tu ye bercakap dengan pokok dan tumbuhan.

Sebahagian bunga bungaan yang terdapat dikediamanku ..... mereka juga mampu memberikan keceriaan buat kita....
Butterfly





Sebahagian dari  bunga - bunga orkid dalam koleksi ku

Bunga Kemboja Merah



  Bougainvillea
  Bougainvillea               


Belajar membuat Bonzai
Kehijauan disekeliling kediamanku amat mendamaikan
Sampai kini aku tak tahu nama bunga ni




















Mereka juga kadang- kadang mampu menceriakan hidup kita.
Kucing-kucing kesayanganku



Diciptanya kita sebagai ciptaan teristimewa yang punya akal dan nafsu sebagai khalifah di muka bumi ini. Adalah menjadi kewajiban kita untuk menjaga dan memelihara setiap ciptaanNya. Maka mencintai alam sekitar samalah seperti kita mencintai penciptanya. Hanya Dia yang satu... Maha Mencipta dan Maha Bijaksana... Allah SWT.

Nabi Muhammad SAW bersabda; "Sesungguhnya dunia ini cantik dan subur menghijau dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu (wahai manusia) selaku pengurusnya dan apa yang terdapat padanya." (Al-Tirmizi)


5 ulasan:

  1. assalam indahnya laman rumah kita dipenuhi pelbagai tanaman n bunga-bungaan yg mekar...situasi menceriakan hiati mendamaikan jiwa ...hilang keserabutan di kepala menikmati betapa mengkagumkan sekali kejadian2 Allah ini..

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam Kak.....Ye kak...meskipun ianya hanya sekuntum bunga namun ia mampu menghilangkan keserabutan dikepala apa bila kita memandang dan menghampirinya...begitu indah tiap ciptaan Allah ini....Terima kasih kak.

    BalasPadam
  3. MEGA DRIVE VR Headset for PC (PC) - Titanium Arts
    MEGA DRIVE VR sugarboo extra long digital titanium styler Headset for PC black titanium fallout 76 (PC) titanium piercing jewelry - Titanium Arts. · babyliss pro titanium hair dryer Studio SEGA Mega Drive (Genesis) · titanium engine block Studio SEGA Mega Drive (Genesis) · Studio SEGA Saturn (

    BalasPadam