Halaman

Ahad, 23 Mac 2014

Yang Dulu Jangan Dilupa

            Bila disebut ‘Arus Kemodenan ‘ sudah pasti sesuatu yang dianggap kuno,lapok ditukar dengan sesuatu yang lebih baik,canggih tak kiralah dari segi kehidupan,pasarana atau peralatan….Bila disebut peralatan tumpuan saya terpusat kepada peralatan dikampong khususnya peralatan yang digunakan berhubung kait dengan pertanian,Tidak ketinggalan juga peralatan yang digunakan seharian di rumah rumah kita. Teknologi terkini telah mula menenggelamkan apa yang kita banggakan satu ketika dulu dan sesuatu yang baru itu tentulah ada kebaikan dan mempunyai kelebihannya,Namun begitu kita jangan terus melupai khidmat khidmat benda benda  yang terdahulu dan jangan sampai generasi terkemudian dari kita lansung tidak mengetahui apa yang pernah datuk nenek moyang  mereka gunakan untuk merealisasikan kehidupan.Untuk kali ini saya fokuskan kepada peralatan yang digunakan didalam sektor pertanian yang melibatkan PADI dan GETAH .

Tenggala

Peralatan tradisional yang digunakan pada satu ketika dulu ialah untuk proses membajak sawah ialah tenggala. Kebiasaannya tenggala ini di buat daripada kayu-kayu terpilih dan mudah di bentuk kelazimannya dari jenis  kayu halban. Dalam menjalankan kerja-kerja ini semestinya tenaga tambahan yang diperlukan dan sudah semestilah kerbau yang acap kali digunakan mungkin kerana tenaga nya begitu kuat sekali. Alat tenggala ini berfungsi untuk membalik-balikkan tanah sawah. Selepas selesai kerja menggala ini ada lagi satu proses yang diinamakan menyisir ianya bertujuan untuk memcahkan ketulan ketulan tanah semasa membajak /menggala tadi dan ianya juga bertujuan untuk mengasingkan rumput dari tanah. Menyisir ini juga menggunakan alatan yang dibuat dari kayu yang terpilih da nada juga yang dibuat dari besi…tenaga kerbau juga turut digunakan untuk menarik alat menyisir ni.

Menggala ( membajak )


Ketam Padi ( Renggam ) dan Sabit Pemotong Padi

     Ianya digunakan untuk menuai / mengetam padi yang telah masak. Ketam ini biasa nya tidak digunakan untuk menuai padi dengan kualiti yang banyak ( keluasan sawah )padi yang dituainya selalunya hanya diparas tangkai sekiranya untuk menuai hingga keparas pangkal pokok padi Sabit pemotong Padi akan digunakan.


                                   Menuai Padi menggunakan ketam padi ( Renggam)

                                                 Menggunakan sabit /pisau pemotong padi


Tong Pemukul Padi

       Sehingga era penghujung 70 an alat ni masih meluas digunakan dikebanyakan sawah sawah di negara kita ,Tong Pukul Padi ini dilengkapi dengan sebuah kotak/tong kayu,tangga dan layar yang dibuat dari plastik atau kain. Padi padi yang telah dituai dengan Sabit akan dibating kedalam peti tadi dengan tujuan untuk mengasingkan buah/biji padi dari tangkainya dan semua padi padi yang terlerai dari tangkainya akan terkumpul didalam tong/kotak pemukul padi itu dan akan diisi kedalam guni guni untuk dikeringkan.

                                                   Mengasingkan padi dari tangkainya

Kipas Padi.

          Untuk proses mengasingkan padi padi tadi dengan padi yang kosong ( Padi Hampa ) ada sesetengah orang dikampong kelahiran saya menggunakan angina semula jadi dan kurang juga yang menggunakan sejenis alat ini dipanggil Kipas Padi.Penggunakan kipas padi ini tidak tertakluk kepada keadaan semula jadi alam..maksud saya ianya boleh digunakan sepanjang masa tak kira waktu siang atau malam . Kipas ini dibuat dari rangka basikal dan bilah bilah papan sebagai kipasnya.ianya dipusing menggunakan tangan..kalau saya imbau kembali proses inilah yang paliing saya tak suka kerana kami sebagai anak anak lelaki lah yang jadi mangsasebagai tukang kayuh kipas tu…

                                            Kipas yang dibuat dari rangka basikal untuk mengasingkan
                                                          padi padi dengan padi yang kosong


Lesung Kaki

Lesung kaki ini biasanya digunakan untuk menumbuk padi yang telah dijemur dan dikeringkan bagi menjadikan ianya beras. Lesung kaki ini jua sering digunakan untuk menumbuk  beras( untuk dijadikan tepong ),  menumbuk gula atau kacang untuk membuat kueh,selalu nya aktiviti ni di lakukan apabila hamper menjelangnya Hari Raya ,tak kira Hari Raya Puasa atau Hari raya Haji. Disamping lesung kaki ini ada satu jenis lagi lesung yang dinamakan lesung tangan kegunaan nya sama seperti lesung kaki tadi cuma untuk menggunakan kannya hanya menggunkan tangan sahaja tak seperti lesung kaki.
Komponan lesung kaki ni terdiri dari Gandar,Alu (antan ) dan cupak manakala lesung kaki hanya mempunyai alu dan cupak sahaja.

                                              Lesung kaki dan Lesung tangan

          Dengan arus kemodenan peralatan peralatan terkini telah digunakan disawah sawah padi mengambil alih khidmat peralatan tardisional….itulah kemajuan..

                                             Mengambil alih peranan terdahulu

     
Mesen Getah

         Mesen getah ini mengembalikan kenangan masa kecil di Kampung ku . Sebagai orang kampong benda ini bukan lah asing bagi ku.Mesen getah ni adalah mesen yang berpasangan ..yang berpemukaan licin dan permukaan berbunga dan punyai peranan nya yang tersendiri.
Setelah proses memungut susu getah selesai ianya akan dibawa ke pusat pemprosessan,Getah getah tadi dituangkan dalam takungan dan dicampor asid formic dan setelah ianya beku dan anjal ianya dikeluarkan dari takungan, dituangkan keatas lantai Getah itu dipijak menjadi leper setebal antara 1.5 cm ke 2.5 cm. Kelebarannya tidak boleh melebihi kelebaran menjadi leper setebal antara 1.5 cm ke 2.5 cm. Kelebarannya tidak boleh melebihi kelebaran mesin penipis. Panjangnya mungkin sekitar 1 meter. Getah yang dipijak tadi sudah menjadi kepingan yang leper akan  dimasukkan ke mesin penipis untuk menipiskan lagi dan meratakan permukaannya. Selepas selesai proses menipis dan meratakan permukaan ianya akan dimasukan ke satu jenis lagi mesen yang berbunga ( berjalur ) dimesen ini lah getah tadi akan kepingan getah tadi akan mengeluarkan kesan jalur serong. Proses dimesen berbunga ini memerlukan tenaga yang banyak.. Kemudian getah itu akan dijemur,  maka  selesailah proses dan penggunaan Mesen Getah ini .

Mesen getah permukaan licin

Mesen getah permukaan berbunga

           
          Dengan arus kemodenan masa kini peralatan tadisional  ini kian hilang dipandangan mata malah mungkin telah dilupakan tidak mustahil jika saya katakan ada antara generasi masa kini yg tak mengenali apa yang datuk nenek kita dulu gunakan untuk kelansungan kehidupan.



4 ulasan:

  1. ingatan segera mengimbau kenangan lalu, berlari-larian ditepian bendang menyaksikan proses kelangsungan kehidupan berlaku satu persatu...indahnya waktu itu

    BalasPadam
  2. Bagi kita yg pernah menjadi penghuni kampong disatu ketika dulu pasti dapat mengimbau kenangan tu ye kak....

    BalasPadam
  3. kenangan di era 70-80 an,masih segar di ingatan saya sebagai anak petani..pada waktu itu dapat tangkap ikan di bendang,,rindunya pada saat itu.....

    BalasPadam
  4. Kami akan membantu Anda dalam pengajuan KTA dan KARTU KREDIT sehingga bisa disetujui, GRATIS tanpa dipungut biaya sama sekali.
    persyaratan untuk pengajuan KTA ialah
    KTP
    Kartu Kredit limit min 6 juta dan sudah berjalan 1 tahun
    pemakaian limit jangan di bawah 45% dan tidak ada keterlambatan pembayaran selama 6 bulan
    tidak terkena kredit macet baik di bank,leasing,bpr dan lembaga keuangan lain nya, dana cair 2-3 kali limit kartu kredit anda
    telp rumah atau saudara wajib telp kabel
    telp kabel kantor wajib
    NPWP
    Cover rekening tabungan
    persyaratan untuk pengajuan kartu kredit
    fc ktp
    npwp
    slip gaji min 3.5 juta perbulan
    telp rumah atau saudara wajib dan telp kabel kantor wajib
    khusus pengusaha wajib memiliki kartu kredit usia min 3 bulan
    dan segera email ke roolyutomo@gmail.com , setelah semua data dan dokumen kami terima, kami akan melakukan konfirmasi serta ferifikasi ulang, . Setelah semuanya lengkap dan semua nomor telepon bisa dihubungi, pengajuan Anda segera kami masukkan ke bagian proses. Proses KTA , membutuhkan waktu 14-20 hari kerja hari kerja. Proses akan semakin cepat, kalau semua nomor telepon bisa dihubungi. Aktifkan nomor telepon ketika proses berlangsung.
    Jaga Kartu Kredit yang menjadi referensi pengajuan KTA, selama proses berlangsusng, bayar dulu kartu kredit Anda sehingga masih tersisa limit 50%. Sabar, selama 7 hari, kartu kredit Anda jangan digunakan dulu.
    Jika pengajuan KTA disetujui, dana akan langsung ditransfer ke rekening bank Anda.
    Ajukan segera KTA Anda, kami akan membantu semasimal mungkin sehingga pengajuan Anda bisa disetujui. Demikian tentang kami,berkas aman 100% , alamat kantor di gedung bank anz pandanaran semoga bermanfaat untuk Anda.
    Anda juga bisa menghubungi kami melalui :
    Telepon/sms/wa/kakao/line
    GSM : 085600125176
    pin : 5CE06341
    email : roolyutomo@gmail.com
    Facebook : rooly utomo

    BalasPadam