Halaman

Selasa, 27 Mei 2014

Dimana Ketenangan


Telah agak lama juga aku menyepi, terasa agak kekok juga tangan dan otak ini untuk mencoretkan kembali sesuatu didada blog ku ini. Hari ini ku cuba jua mencoretkan sebaris dua ayat agar blog ini tidak ditinggal kosong umpama rumah yang tak bertuan...yang hanya dihuni labah-labah yang bersarang .

Kadang – kadang kita merasakan hidup dan jiwa kita tidak tenang..sedangkan kita ingin dan mengimpikan ketenangan itu...Kita juga sering bertanya.......bertanya pada diri kita  dimanakah ketenangan? Sebenarnya kita kena tahu dan wajib tahu bahawa Allah itu maha Adil,Jiwa yang tenang itu akan diberikannya kepada setiap insan...NAMUN kerana kealpaan kita sendiri menjaga ,memupuk dan menyuburkannya ,kita sering membiarkanya tertanam diparas yang paling bawah,kita sering menindihnya dengan sikap dan nafsu kita terutama nafsu amarah ,nafsu iri dan segala nafsu yang buruk.Kita sebagai manusia  ni diciptakan tuhan dengan tujuh nafsu,Nafsul mutmainnah,jiwa yang tenng itulah salah satu dari nya..itupun hanya akan dikurniakan kepada orang-orang yang memilih jalan yang diredhoiNya sahaja. INGATLAH  bahawa iblis laknatullah itu zalim dan si iblis ini juga amat jarang dan mungkin tidak mahu lansung manusia seperti kita,kita dan kita ini memiliki ketenangan itu ,sudah pasti ia akan membantu nafsu kita agar jiwa yang tenang tidak boleh keluar menguasai diri.

Kadang-kadang kita jua kalah ,kalah dengan nafsu kita hingga menenggelamkan jiwa kita yang tenang, Pejamkanlah mata kita sejenak renunglah,bantulah jiwa kita  yang tenang itu untuk bangkit kerana mungkin dikala itu ia sedang menderita ,menderita dihimpit nafsu perosak...Buangkanlah nafsu perosak itu dan letakan kembali jiwa yang tenang itu diparas yang paling atas, ditingkat yang sepatut dan selayaknya  ia berada . InsyaAllah jika kita Berjaya menempatkan nya kembali diparas itu dalam minda kita yang sihat ,ketenangan,kedamaian jiwa pasti menjadi milik kita.



Ayuh kita berpesan pada diri dan jiwa kita yang tidak tenang.... Kikiskan segala nafsu buruk itu ..angkatlah tangan dan berdoalah TAPI fahamilah betul betul akan apa yang kita pinta ,kenalilah kepada siapa yang kita pinta itu... Wahai jiwa yang tidak tenang....ayuh kembalilah kepada asal dirimu,kenalilah siapa tuhan mu,fahamilah janji janji dan pesanannya...dalamilah ilmu yang sedia ada didadamu...percayalah kita tidak akan sekali – kali mengalah kepada keadaan jika kita tahu siapa diri kita siapa tuhan kita. Apa yang penting jangan kita terus terusan  menipu hati kita,jangan terus terusan menidakkan hati kita kita pasti tahu apa yang kita lakukan adalah sesuatu yang tidak akan mendatangkan kebahagiaan dan jawapan,Apa yang penting janganlah kita berbuat sesuatu demi nafsu yang mana dari perbuatan itu akan menarik diri kita lebih jauh lagi kedalam ketidak bahagiaan dan kedamaian dan tenteram malah mungkin mengundang kebuntuan.

Apakah mampu ketenangan kita miliki degan kekuasaan dan wang ringgit kita ? ... Ingatlah ketenangan tak mampu untuk kita miliki dan beli dengan wang ringgit dengan kuasa kita,ketenangan juga tak bisa kita perolihi dan miliki dengan meminjamnya dari sesiapapun dan tenangnya akal kita juga tidak akan dapat kita perolihi dan capai dengan dengan kekusutan yang ada pada kita.Ketenagan hanya mampu kita perolihi bila kita betul betul kembali kepadanya,berserah kepadanya dan mengamalkan apa yang terkadung dalam agamanya.... Jika inginkan ketenangan sebenar- benarnya KEMBALILAH kerana Islam itu bukan Cuma agama,Islam itu nyawa,darah dan nafas, Islam itu pengharapan dan kasih sayang dan yang paling penting Islam itu bukanlah nama yang diambil bila perlu dan dibuang jika tidak.



“ Kita sering lupa alam yang luas ini hanyalah sebutir zarah yang kecil dialam cakrawala.Pada zarah yang kecil inilah ramai yang mencari syurga dunia yang tidak mungkin kita temui.Semakin kita membina syurga didunia semakin jauhlah syurga sebenar dari kita “ Jadi untuk dapatkan ketenangan hakiki buanglah nafsu yang akan menjahanamkan kita dan seterusnya mencampakan kita terlalu jauh dari ketenangan....Insya Allah





2 ulasan:

  1. n3 yg sangat menarik...ketenangan di jiwa terlalu tinggi nilainya...pabila jiwa kusut n serabut kita akan kehilangan segalanya...moga dijauhi ALLAH...

    BalasPadam
  2. Terima kasih kak.... ya tinggi nilai ketenangan ni...dalm ketenanganlah kita boleh menzahirkan yg positif dlm apa jua yg kita lakukan dan tindakan...tq kak

    BalasPadam