Halaman

Rabu, 14 Mei 2014

Kita Mampu Bangun

               

        Lahirku keatas muka bumi ini dengan keizinan mu Tuhanku,Kini hari demi hari telah berlalu,  tahun berganti tahun dan detik demi detik telahpun menghilangn dan  yang pasti masa dan detik itu telah lama meninggalkan aku, namun terkadang aku terleka masa berlalu begitu saja sesungguhnya aku terlalu lalai dalam mengira,menghitung dan memanafaatkan tiap ruang dan waktu yang telah tuhan berikan sejak aku mengenal dunia ini.

     Bila  hayati kembali masa masa yang telah jauh ditinggalkan rupanya perjalanan ku dipentas dunia ini tidak semuanya indah yang diiringi senyuman serta tawa , kekadang ianya jua sering  disulamkan dengan tangisan dan kepiluan.Namun bila kita fikirkan ,itulah hakikat sebenar dan lumrah sebuah kehidupan yang mana sebagai insan yang dinamakan manusia ianya pasti dan mesti kita lalui.Tapi apabila kini kedewasaan telah menjadi milik ku ,aku anggap tangisan masa silam adalah satu pengajaran dan pembelajaran yang tak perlu pembiayaan untuk kita pelajari dan tak perlu ada sekolah untuk kita hadiri manakala tawa dan riang itu merupakan satu rahmat yang perlu dan mesti  kita syukuri dan mesti kita kecapi.

      Terkadang  terlalu rapuh langkah langkah yang diatur  dalam meniti batas batas kehidupan hingga sering membuat kita tergellincir ,apakah sebenarnya kita tidak kuat atau apakah sememangnya kita yang sering alpa sehingga membuatkan kita mudah tersungkur  kita mudah diperdaya oleh hati kita sendiri atau apakah telah tersurat dan tertulis “itulah kehidupan kita “, walaupun  kadang kadang hati ini terasa sayu dan duka  apabila mengenang detik detik silam yang menghimpit jiwa  yang telah kita tinggalkan untuk dijadikan pelajaran.Tapi sebenarnya itulah pelajaran buat kita.
Saat aku jatuh terluka,aku menangis dan meratapi nasib diri ini,apakah ini segala galanya bahagian yang harus ku terima …. Namun Tuhan masih tunjukan jalan untukku…lantas aku  masih mampu menoleh sekeliling….melihat  dunia mentertawakan aku,melihat insan insan lain tersenyum sinis…lantas Aku menyedari jatuhnya aku dikala itu bukan bermakna aku akan terus tersembam mengadap bumi masih ada ruang untukku bangun dan menangkis senyum  dan tawa sinis yang telah mereka dipamerkan.

     Ramai orang mengatakan bahawa hidup ini tak ubah seperti air yang mengalir ,tiba ketikanya nanti pasti  ianya sampai kelaut juga…benarkah begitu ? pada saya tidak….bukan semua  air itu jika dibiarkan akan kelaut destinasi terakhirnya.Begitu juga kehidupan ni, walaupun kita istilahkannya  seperti air yang mengalir  namun jika kita biarkan ianya mengalir sendiri tanpa kita pantau dari dalam pasti ianya akan tersasar jua ,dan tersasarnya itu pasti meninggalkan kesan yang pahit buat diri kita.

   Dalam kehidupan ini setiap insan termasuk diriku punyai  cerita sendiri,,cerita yang kadang kadang indah seindah warna warna pelangi dan tak kurang juga yang suram sebagaimana suramnya bulan yang dibayangi awan awan kelam.yang indah pasti tersenyum yang suram pasti bersedih dan muram. Aku telah melalui detik detik suram dalam hidup yang mana pada satu ketika aku menggangap bahawa tidak ada keadilan dalam kehidupan ,tapi ternyata tanggapan aku itu salah belaka ,bila aku muhasabah kembali diri ku, merenung sedalam dalam nya diriku dengan pandangan mata hatiku sendiri ,melihat dimana silapku ,apa kekuranganku AKU SEDAR  bahawa sebenarnya TUHAN tidak menguji aku dengan sia-sia,tuhan telah berikan aku sesuatu untuk aku merasa pahitnya penawar agar aku tahu penawar yang pahit itulah penyembuhnya .Kelukaan,kedukaan rupa-rupanya ada resepi yang dicipta untuk kita sebagai hamba yang lemah ini dalam mendekatkan diri kita  kepada penciptanya….mungkin apa yang diberikan kepada kita selama ini adalah ramuan yang terbaik walaupun pahit agar kita tidak leka dan alpa.Kini aku menyedari Ujian yang tuhan berikan untuk diri kita bukan beerti kita dihukumnya tapi ini bermakna Ia masih menyanyangi diri kita ,dan Aku bertekad dan memohoh kehadrat Ilahi agar aku diberikan kekuatan agar langkah-langkah ku tidak lagi serapuh dulu,perjalananku tidak lagi dibayangi batas batas yang berliku akan dapat ku sempurnakan baki baki kehidupan ku ini dengan redho Mu dalam memgharungi hidup ini yang kadang – kadang penuh berduri.



1 ulasan:

  1. sentiasa bersedih dgn nasib diri yg xsesempurna orang lain namun selalu muhasabah diri bahwa setiap ujian Allah itu berhikmah n mungkin sbg penebus dosa2 yg pernah dilakukan dahulu maklum kita bukan maksum...

    BalasPadam