Halaman

Khamis, 15 Mei 2014

Menangislah Andainya Itu Mampu Meredakan


Allah jadikan dan anugerah kan kepada manusia dimuka bumi ini dengan pelbagai deria dan rasa ,bila disebut rasa, kita fokuskan kepada “perasaan” ,mungkin ada diantara kita yang tidak mendapat anugerah itu sepenuhnya ...tak mengapa...itulah kejadian tuhan tak mampu untuk kita pertikai NAMUN perasaan tetap ujud dan ada walau sebagaimanapun kita, kecuali kita yang kurang berakal dan dalam istilah lain pemikiran tak sempurna. Bila kita sebut perasaan sudah pasti lah ia terarah kepada perasaan gembira ,sedih dan marah . Ayuh kita fokoskan kepada sedih ...dari sedih ini lah ujudnya TANGISAN namun dalam kegembiraan pun kekadang tangisan ini akan ada juadan tak ketinggalan air mata kesyukuran .

Menangis merupakan satu kemestian bagi setiap manusia didunia ini .Bermula dari kita dilahirkan sehinggalah jenazah  kita diusung keliang lahad,tangisan pasti setia mengiringi.Manusia menangis diatas pelbagai sebab dan musabab dari berasa gembira,sakit hingga lah kepada kekecewaan dan tak tertinggal jua akibat dari kehilangan dan emosi.Agak luar biasa rasanya jika ada sesaorang yang mengaku bahawa dirinya tidak pernah menangis ... mungkin tidak ada perasaan agaknya orang itu ,setidak tidak tidaknya  semasa kita dilahirkan apakah tak ujud jua tangisan itu...pelik kan ?. Kadang – kadang dari tangisan ini ujud pula pelbagai persepsi ...ada persepsi yang dilemparkan oleh sesetengah orang khususnya kepada orang dewasa yang suka menangis ,kononnya mereka mereka ini tergolong dalam orang yang terlalu emosi ,manja,lemah dan lebih teruk lagi bersikap kebudak- budakkan.Timbul persoalan Apakah lelaki juga menangis ?... Ada juga orang mengatakan mana mungkin seorang lelaki akan menangis ,lelakikan kuat dan ego nya kan tinggi... Tapi sedarkah kita Lelaki juga manusia sama seperti perempuan ,cuma mereka berlainan jantina saja tapi tetap punya perasaan. Mungkin ramai juga tidak tahu atau tidak perasan bahawa lelaki mungkin jauh lebih sering menangis,namun seorang lelaki kebiasaannya akan menyembunyikan tangisannya didalam kekuatan akal nya...sebab itulah ada orang mengatakan dan mungkin jua fakta, lelaki ni lebih kuat akalnya dari perempuan dan sebab itu jualah apa yang kita lihat disebalik lelaki ni kekadang bukan sikap dan nalurinya tapi kedegilannya... degil itulah yang menyembunyikan segala termasuk perasaan dan emosinya.

Apa yang terjadi selalunya adalah dari kejadin dan ketentuan Ilahi..Allah jualah yang mencipta tawa dan tangis dan mencipta jua kenapa tawa dan tangis itu terjadi.Kalau nak dihimpun cucuran air mata dari tangisan ini mungkin selebar dan sedalam Lautan Hindi agaknya...ya itulah sumber air yang jatuh berderai dari mata menitis dipipi lantas tumpah kebumi..Dari mata ? kecil sebenarnya mata kita ini namun ianya tidak pernah kering dan sentiasa akan mengeluarkan dan mengalirkan air mata jika tangisan yang datang walupun  tanpa putus – putus waima  setiap hari sekalipun ...kadang – kadang tak ubah seperti aliran sungai yang mengalir kelaut.


Ayuh kita luaskan minda kita dan kaitkan dengan siapa tangisan ini paling sinonim.... Wanita ?..Ramai yang mengatakan bila disebut tangisan ianya begitu sinonim dengan insan yang bernama wanita.Mengapa ? Mungkin ada yang mengatakan WANITA ini adalah insan yang sukar dimengertikan,insan yang hatinya lembut dan emosinya kekadang berada dalam keadaan yang kurang stabil ...Betulkah begitu ? pada saya hanya perempuan yang ada jawapannya.... Dari pemerhatian mata kasar kita apabila seorang wanita ini menangis lantaran dari apa yang diterima dan dilaluinya ..perasaannya akan menjadi tenang dan lega selepas ia menangis dan ada juga yang mengatakan air mata itu juga satu terapi bagi mereka... Jika lelaki dikenali dengan kedegilan dan egonya bagaimana pula dengan wanita ... Ada juga orang mengatakan sesaorang wanita apabila ia sedih atau pun marah mereka lebih suka berdiam diri,menyendiri dan menangis ,sensitif sebenarnya perasaan dan naluri seorang wanita ini kekadang dengan sedikit kata kata yg dilemparkan kepada nya atau dari usikanpun hatinya mudah tersentuh apatah lagi usikan tu datang dari orang yang disayanginya ,apabila emosinya terganggu lantaran kata kata yg dilemparkan kepadanya atau dari usikan tu emosinya akan terganggu dan mula merasa kecil hati maka kesudahanya tangisanlah menjadi penawar mereka .Mungkin benar ada juga orang mengatakan wanita mudah meluahkan perasaan marahnya dalam tangisan.Tangisan dalam kemarahan ni sebenarnya adalah salah satu cara terbaik untuk mengawal emosi supaya ia tidak menjadi lebih teruk dan mampu mengawal emosi amarah itu.Sering kita lihat wanita jua akan menangis apabila ianya menerima sesuatu kejutan yang mengembirakan,maka air mata dan tangisan gembiralah yang menjadi pengganti ungkapan kata – kata.
Wanita adalah makhluk ciptaan Allah yang mana mempunyai pemikiran yang agak komplek berbanding kaum lelaki. Dalam tawa hilai kekadang  wanita akan memerhati dan mengingati akan kenangan silam mereka sekali gus tanpa diduga akan menyebab titisan air mata jatuh berderai..Kebanyakan  wanita kerap menggingati setiap detik kehidupan mereka yang telah dilalui selama ini ,mungkin didalam itu terselit pelbagai terutama yang duka jadi kekadang air matalah menjadi peneman mereka dalam meredakan keadaan apa yang mereka kenang itu.
Pesanan untuk LELAKI.... Tangisan merupakan sesuatu yang agak asing bagi lelaki...namun apabila sesaorang WANITA itu menangis,mereka sebenarnya memerlu kan kita disisi mereka.Mereka bukan maukan apa - apa tapi mereka perlukan kita untuk meredakan tangisan itu.

Apapun mungkin tidak ramai dari kita yang tahu bahawa  menangis ni sebenarnya amat dicintai Allah swt,malah menangis ini mungkin boleh membuatkan sesaorang itu mendapat nikmat dari Allah swt dan terhindar dari azabnya,lantas memperoleh kebahagiaan yang didambakan ,didunia dan akhirat,menangislah kerana menginsafi dosa sosa silam yang merupakan titik titik hitam yang mengkelamkan hati kita,Serulah air mata itu dari persembunyiannya disebalik kelopak mata agar ia mampu menitis ,membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga air mata itu mampu meleburkan dosa dosa silam kita lantas mendapat keampunan darinya.Jangan sekali kali kita titiskan air mata tangisan itu untuk meratapi kegagalan kita dalam meraih tujuan kerana Allah telah aturkan segalanya ,andainya itu tujuan tangisan kita simpanlah air mata tangisan itu buat bekalan untuk menginsafi diri atas segala kesalahan dan kekhilafan kita.



Kesatlah air mata itu andainya ia tak perlu ditumpahkan ,Hemburkan air mata itu adainya ia mampu menzahirkan ketenangan



8 ulasan:

  1. apun persepsi tentang tangisan...kak xkisah pun...kak sentiasa menangis kerana tangisan meredakan kesakitan..jemu juga melakukan perihal serupa..tetapi apabila sakit fizikal r hati tetap juga mahu menangis...sambil2 berdoa mengadu kpdNya...

    BalasPadam
  2. Ya kak....tangis tak mampu dipisahkan dari kehidupan kita....terima kasih kak

    BalasPadam
  3. mata itu gambaran hati..hati sedih, gembira..mata menangis..ya, betul, menangis, boleh menenangkan hati...menangis yg berpahala..menangis takutkan azab Allah, menangis taubat..

    BalasPadam
  4. Ya kak Nohas....tangisan kadang boleh menceritksn segala..tq kak

    BalasPadam
  5. salam pagi..
    http://karyaku-paridahishak.blogspot.com/2014/05/the-liebster-award_19.html

    BalasPadam
  6. Waalaikumussalam kak....saya akan berkhnjung

    BalasPadam
  7. knah..kalau marah juga mudah nangis.. lepas nangis rasa lapang ja..

    BalasPadam
  8. Ye kak Nah....tangis juga satu terapi... tq Kak Nah

    BalasPadam